Felértékelődik a Kelenföldi pályaudvar a budapesti vasúti közlekedésben a négyes metró átadása után. Mivel sok utasnak célszerűbb lesz a Keleti, illetve a Nyugati pályaudvar helyett már Kelenföldön le-, vagy fölszállni a vonatra, csökkenni fog a jelenleg maximálisan kihasznált, két fejpályaudvar leterheltsége is. A MÁV Zrt. készült a menetrendjével a metróátadásra. „Kelenföld külvárosi vasútállomásból nagyvárosi közlekedési csomóponttá lép elő, de nem csak az M4-es metró, hanem az arra ráhordó felszíni közlekedés változása miatt is. Arra számítunk, hogy a jobb közlekedési kapcsolat – együtt a december 15-én életbe lépett új menetrend előnyeivel – új utasokat terel a vasútra” – válaszolt a Világgazdaságnak a társaság kommunikációs osztálya. A MÁV-START Zrt. éppen Kelenföld szerepének változása miatt vezette be az új, G43-as elővárosi viszonylatot Érd, Székesfehérvár irányából. Ezek a vonatok nem érintik egyik budapesti fejpályaudvart sem, hanem Kelenföldön át Kőbánya-Kispestre érkeznek. A G43-assal 14 perc alatt tehető meg az út Dél-Pest és Dél-Buda legnagyobb csomópontja között. A viszonylat öt további vonatának menetideje a vasúttársaság szerint újra versenyképessé teszi a vasutat a térségben. Ha beigazolódnak a négyes metróval kapcsolatos várakozásai, a MÁV-Start újabb, fejpályaudvart nem érintő vonatokat is indíthat. Az alaphelyzet ettől még nem változik: mivel rendkívül kedvező fekvése miatt a Keleti és a Déli továbbra is az utasok első számú célpontja marad, a MÁV-Start is ezekre tervezi a lehető legtöbb vonatának az egyik végállomását. Kelenföldön a NIF Zrt. beruházásában készülő vasútfejlesztés jelentős feladatai már lezárultak: átépült a pályaudvar vágányhálózata, magas peronok létesültek, perontetőkkel. Az M4-eshez igazodva lesz két új vonatfogadó peron is, vagyis nőni fog az állomás utasfogadó kapacitása. Közben a MÁV és a BKK közösen is fejleszt: a főváros nyugati kapujaként építik az intermodális komplexumot, amelynek hamarosan elkészül a metróhoz és Őrmező felé vezető gyalogos aluljárója a vasúti vágányok alatt. A régi vasúti aluljáróból – felújítás után – kerékpáros átvezetés lesz. Létesítenek egy nagy kapacitású P+R parkolót, és egy új buszpályaudvart is az őrmezői oldalon. A BKK-nak emellett saját tömegközlekedés projektjei is folynak. Már tervezik az Etele téri intermodális központ új, impozáns terminál épületét is, amely átvenné a jelenlegi felvételi épület szerepét és feladatát. A meglévő felvételi épületben, annak műemléki rekonstrukciója után más funkció, például közigazgatási centrum, vagy bemutatóterem telepíthető. Addig is új jegykiadó automatákat, utastájékoztató- és piktogram rendszert telepít a MÁV az aluljáróban. A MÁV tegnap bejelentette, hogy megkezdődött a pécsi vasútállomás műemléki felújítása Közop forrásból. Az átadás 2015 tavaszára várható.