Kerületünk

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 26. péntek, Ervin

60+ Médiaműhely: Operaénekes a Budai Művészházban

Halkan nyitom az ajtót, ne zavarjak senkit. „Ez az, kitűnő, így tovább” - lelkes instrukciókat hallok a földszinti zongoraterem felől. Énekóra van, Pitti Katalin Liszt díjas, érdemes művész tart órát. Úgy látom, korán érkeztem a beszélgetésre a Budai Művészházba. Amíg várakozom, körülnézek.

A Házban az ének, a kottaolvasás, a hegedű és a gitárórák mellett balett és a LurkóVilág képzőművészeti oktatás is várja a kicsiket és nagyobbakat. A szülők is találnak itt elfoglaltságot maguknak, amíg a gyerekek órán vannak. A Budai Művészház alapítványként működik. A Magyar Rádió Gyermekkórusának alapító karnagya - Csányi László - halála után leánya, Csányi Valéria, az operaház karmestere legszebb álmát valósította meg akkor, amikor a szülői házból kulturális centrumot varázsolt ide a Sasad oldalába. A Művésznő kedvesen fogad. Kisebb előadóterembe megyünk, ahol kis pódiumon zongora áll. Mosolygósan válaszol kérdéseimre. Szép arcú, vékony, kicsi fiatal nő köszön el a Művésznőtől. Őt hallottam énekelni? - kérdezem. Igen, ez az apró, vékony kis teremtés adott ki ilyen gyönyörű hangokat. Másfél órát utazik ide hetente egyszer, hogy énektechnikát tanuljon. Többen vannak, akik igen nagy áldozatot hoznak azért, hogy tőlem tanuljanak. Egy énekes életében a legfontosabb, hogy megtanulja a hangját hangszerként használni, és elsajátítsa a legjobb technikát. A Nyugat Magyarországi Egyetem Szombathelyi zenei tanszékén - ahol karvezetés és egyházzene szakon tanítok docensként - a leendő karvezetőket arra tanítom, hogyan kell énekelni. Ahhoz, hogy egyszer majd operákat, vagy egyházzenei műveket tanítsanak be, maguknak is tudniuk kell a hangjukat hangszerként kezelni. Bárhol is tanítok, erre törekszem (vannak tanítványaim a Tatai Menner Bernáth Zeneiskolában is). Amikor egy új tanítvány jelentkezik, először egy népdalt hallgatok meg tőle. Ebből kiderül, hogy milyen hangszíne van, mire alkalmas a hangja, milyen az egyénisége. Mindenki azonos képzést kap. Az is, aki csak egy versenyre jelentkezik, és az is, aki a jövőjét építi. A fejlődés mértékének megfelelően bővítjük a repertoárt, kezdünk dalokat énekelni, és ezután lehet majd nagy zenei műveket tanulni. A tanítás öröm és felelősség. Nem áltatok senkit szép jövőről, ha erre a hangja nem alkalmas. Megmondom mit tudunk tenni, hogy szépen énekeljen vagy felkészítem egy versenyre. Csak akkor lehet a tanítványom, ha túl van a kamaszkoron, ha már kialakult, hogy milyen hangja lesz. Fontosnak tartom az énektechnika megtanulásán túl azt is, hogy szépen is beszéljen a tanítvány. Ezért verseket is tanulunk az órákon. Ez a szép kiejtés megtanulásán kívül érzelmi és színészi fejlődést is ad. Az operaszínpadon a kiváló előadókészség, a hiteles színészi játék ma már elengedhetetlen - nem elég csak szépen énekelni. Pályafutásom során én is mondtam prózát nem is egyszer - például Tatjána levelét a televízióban. Halkan csukom be az ajtót magam után. Csend van már a balett-teremben is, a gitár órának is vége. Csak egy zongora szól még, és egy szép férfihang veszi fel a versenyt a budai szelekkel. Végigsöpör a Sasad oldalán, átsiklik Gazdagrét felett, azután csendben dúdol a Művészház előtt.