Gondolta volna, hogy napjainkban már több mint 217 millió online játékost tartanak számon a világon? Ez a játékforma nem csak gyermekeink játéka, mi is játsszuk ezeket.
A játékok és a játékosok nagy száma felkeltette a szociológusok érdeklődését is. Fromann Richárddal - az ELTE Szociológia Doktori Iskola PhD hallgatójával - az internetes szerepjátékokról beszélgettem.
Áldás vagy átok az ilyen játék?
Az online szerepjáték, illetve maga az internet nem más, mint egy eszköz - hogy ki hogyan használja, ez a fő kérdés.
A magas érzelmi kontrollal rendelkező játékosoknak a játék során a kommunikációs képessége fejlődhet, a normakövető magatartása javulhat, és a játék során szerzett tapasztalatokat a való világban hasznosítani tudja. Ezzel szemben az alacsonyabb érzelmi kontrollal rendelkező játékosok könnyen függővé válhatnak, így nekik könnyen 'átokká' válhat a játék.
Átveszik a - nem ok nélkül sokat szidott - nyerőgépek helyét ezek a játékok?
Nem. Igaz itt is lehet a virtuális javakat valódi pénzre váltani egy-egy karakter eladásával. A hagyományos játékgépek szerepét az online szerencsejátékok vették és veszik át.
Ön játszik?
Online játékkal még nem, és már nem. Tavaly ősszel elkezdtem - de bevallom - én 2-3 hónap után meguntam. Engem ebben a kutatásban elsősorban a játékosok érdekelnek, nem a játék maga. A kutatásra történő időráfordítás jelenleg nem teszi lehetővé amúgy sem az intenzív játékot.
Hogy fogadták a kutatást a játékosok?
A kutatással kapcsolatos kérdőív több száz honlapon jelent meg. Megkerestem a játékok portáljait, fórumokat, közösségi honlapokat. Először egy kicsit ellenálló módon léptek fel, de később, mikor a bizalom kialakult, már befogadóvá váltak.
A játékosok a kérdőív végén véleményt is alkothattak, amelyekből két jellemző gondolatot idézek.
'Nem 'agymosott zombi aki MMORPG-vel játszik, csak vannak emberek, akik sok csalódást éltek át az emberi kapcsolatokkal kapcsolatban. És a legfontosabb hogy nem mindig önhibájukból. Vagyis csak szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy mi is normális emberek vagyunk és ráadásul a legtöbben rendesebbek azoknál, akik nem játszanak MMORPG-kel.'
'Jó hallani, hogy valaki foglalkozik a témával, de annak nem örülnék, ha egy amcsi típusú negatív kritika születne belőle. Az mmo játékosok többsége még a mai társadalom jobbik esete, mivel a nem játszó fiatalok többsége drogozik, tízen évesen hülyére issza magát. Csak el kell menni egy szórakozóhelyre, és látni mi van.'
A kérdőívek feldolgozásával véget ér a munka?
Nem, még nagyon az elején vagyunk ennek a kutatás-sorozatnak! A feldolgozást követően sok-sok személyes beszélgetés, interjú, teszt stb. következik még. Ráadásul ez egy longitudinális kutatás, három éven keresztül szeretném mérni a jelenséget a játékosokon keresztül. Amúgy tisztában vagyok azzal, hogy a kérdőívben leírt válaszok nem minden esetben fedik teljesen a valóságot. Előfordul, hogy a játékos kissé a társadalmi elvárásnak megfelelően válaszolt a feltett kérdésre - akaratlanul is. Továbbá az online szerepjátékosok vizsgálatában természetesen kell több kontroll csoport is. Szóval lesz még munka bőven.
Több mint 11 000 kitöltött kérdőív érkezett vissza. A kitöltők 70-75%-a nyilatkozott úgy, hogy szeretné folytatni a kutatásban való részvételt, és megismerni a kutatás eredményeit.
sztorma 60+ Médiaműhely (2011. 06. 30.)