Megkeresésemre a cég sajtósa az alábbi tájékoztatást adta:
"Bűnmegelőzési célból jelenleg két BKV járművön (egy buszon és egy villamoson) van kamera, ezek teszt jelleggel működnek. A kísérleti, 'fedélzeti' kamerák - természetesen az adatvédelmi előírások maximális betartásával - rögzítik a jármű belsejében történő eseményeket. A felvételeket - zárt rendszerben - 72 óráig tárolják, azután automatikusan törlődnek. Az így felszerelt Volvo buszokon a kamera mellett, a busz belsejében látható a figyelmeztető piktogram. Az üzembe helyezett Van Hool buszokon a harmadik ajtónál, kívül látható a jelzés. A kamera itt ugyanis a buszvezetőt is segíti, hogy a kerekesszékkel közlekedőket figyelemmel kísérje."
Ezzel csak az a gondom, hogy sem a 40-es, sem a 212-es autóbuszon nem láttam a piktogramot, sem a figyelmeztetést. Gondolom a többi utastársam sem, mert nincs piktogram, de kamera van, nem is egy, hanem kettő! Lehet, hogy a fent említett Van Hool buszokon van figyelmeztető piktogram, de azok nem a kerületünkben közlekednek.
Tovább "boncolgatva" a témát, újabb levélváltás során megtudtam a BKV-tól, hogy "a felvételeket nem lehet megtekinteni, dekódolásuk csak speciális szoftver segítségével lehetséges - az adattároló előzetes kiemelésével, külső rendszerben - kizárólag az arra feljogosítottak számára. Például, ha egy, a járművön elkövetett bűncselekmény indokolttá teszi."
Ezzel "csak" annyi az aggályom, hogy Jóri András adatvédelmi biztos álláspontja szerint nem csak a felvételkészítés, hanem már a megfigyelés is adatkezelés, amit csak törvényi felhatalmazással lehet végezni. Ilyen felhatalmazása van a rendőrségnek, de a közlekedési cégeknek nincs.
Az adatvédelmi törvény szerint "felszerelt kamerák elhelyezéséről, működtetéséről tájékoztatni kell a lakosságot. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, rögzítik-e és tárolják-e a kamerák által sugárzott felvételeket, és ha igen, milyen célból. [
] Az, hogy a felvételeket korlátozás nélkül minden esetben rögzítik, nem egyeztethető össze az adatvédelmi törvénnyel."
Most akkor szabályosan szerelt fel kamerákat a BKV a buszokra, vagy nem, és mit rögzítenek a kamerák?
Erre a kérdésre a BKV válasza az volt, hogy "azok a kamerák, amelyek a járművezető munkáját segítik, egyáltalán nem rögzítenek felvételeket. A Van Hool buszok esetében a sofőr a rámpa működtetése idején a vezetőülésből egy monitoron folyamatosan figyelemmel tudja kísérni az ajtó környezetében várakozó utasokat, illetve a mozgásában korlátozott személy fel/leszállását. A Volvo autóbuszok fedélzeti kameráin keresztül pedig - attól függően, hogy a második, vagy a harmadik szériával érkezett a jármű - a 3-as és 4-es ajtón keresztül történő utasforgalom, vagy a tolatás biztonságát szolgálják a kamerák."
Végképp nem értem az egészet. Amíg nem szereltek fel kamerát, addig megfelelt a visszapillantó tükör is, most, hogy vannak, feleslegessé váltak, leszerelhetőek? Csak úgy, viccből szerelték fel, elrettentésképpen, csak az utasokat elfelejtették tájékoztatni az egészről?
Az élet és a testi épség védelme ugyan nagyon fontos, de a teljesen bekamerázott londoni buszok semmivel sem biztonságosabbak, mint, azok, amelyeken nincs kamera.
sztorma - 60+ Médiaműhely (2009. 10. 21.)