Kerületünk

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 27. szombat, Zita

A népszavazás értékelése, avagy mikor lövöldözhetünk a nép fegyverével?

A hiba nem az Ön készülékében, hanem az alkotmányban van.

Tóth László jogászt, és Szentpéteri Nagy Richard alkotmányjogászt hívták meg az Újbudai Gondolatkör soron következő elemző-értékelő beszélgetésére. Az Antall József Alapítvány székházában tartott előadáson ezúttal a március 9-ei népszavazást vették alkotmányjogi górcső alá.


Előadása elején Tóth László sietett leszögezni, hogy a népszavazás és a kérdések felterjesztése alkotmányos keretek között zajlott le. A napi közéleti vitákra reagálva elmondta, statisztikai kutatásában arra jutott, hogy az emberek pontosan értik a népszavazás, mint a közvetlen demokrácia eszközének működését és rendeltetését a magyar közjogi rendszerben. 


Ha a feltett kérdések az állampolgárokat valóban érdeklő témákról szóltak - fejtette ki a jogász - megfelelő volt a részvételi arány. Példaként említette az 1997-es NATO népszavazást, amelyen az ideihez hasonló eredmények születtek. 

Tóth László azt is hozzátette, habár az elmúlt 18 évben nem vitték túlzásba a népszavazásokat - amelyek mindegyike rendeltetésüknek megfelelően került felhasználásra - most mégis fenyegető veszélynek érzi, hogy 2006-2007-ben az Országos Választási Bizottsághoz beérkezett népszavazási kérelmek száma hatalmasat ugrott, a tavalyi évben pedig elérte az abnormális 400 fölötti számot. A jogász mégis bízik abban, hogy az Alkotmánybíróság meg tudja védeni a népszavazás intézményét, hogy azt valóban csak indokolt esetben használják. 


Szentpéteri Nagy Richard ugyanakkor arra figyelmeztetett, Nyugat-Európában a március 9-eihez hasonló népszavazás nem képzelhető el. A mostani kérdésekben azonban a magyar Alkotmány is szigorú, így szerinte itt sem lehetett volna ezt a népszavazást megtartani, közjogilag azonban nem érheti bírálat a döntést. 

Az Alkotmánybíróság tehát törvényesen cselekedett - tette hozzá - de nagy politikai felelősséget vállalt. A hiba inkább a hatályos magyar Alkotmányban van, inkább ezt lehetne népszavazásra bocsátani - magyarázza a jogász. 


A Nyugat-európai országokban ugyanis a népszavazások az alkotmányozással kapcsolatban merülnek fel, tehát egyöntetűen alkotmánymódosítási, vagy alkotmányozó kérdésekről szólnak. Itthon ezzel szemben a magyar Alkotmány megtiltja a burkolt és nyílt alkotmánymódosításra utaló kérdések feltevését, mert Magyarországon kizárólag az Országgyűlés alkotmányozhat. 


A törvényhozás privilégiuma azonban nálunk a parlament és a nép között oszlik meg. Tehát míg Nyugat-Európában a nép alkotmányozhat, addig Magyarországon törvényt hozhat. Ez nagyon különös dolog - zárta le jogi fejtegetését Szentpéteri.


T. D. - ÚjbudaTV (2008. 04. 09.)

Címkék: