A XI. kerületi önkormányzat saját birtokába és kezelésébe vette a Bikás parkban működő Újbudai Sportcentrumot. A kényszerű lépésre azért volt szükség, mert az ingatlant építő és üzemeltető Uniker-Coop Kft. 240 millió forintos banki tartozást halmozott fel, egy 2007-ben kötött kedvezőtlen hitelszerződés miatt pedig az önkormányzatnak kellett az adósságért helytállnia.
Az Újbudai Önkormányzatnak a pénzintézettel kötött külön megállapodás keretében végül 120 millió forintért sikerült kivásárolnia az Uniker-Coop tartozását, mellyel az ingatlan tulajdonjoga is az önkormányzatra szállt. Az újbudai önkormányzat tárgyalásokat kezdeményezett a társasággal az adósság rendezéséről, azonban a megkeresésekre az Uniker-Coop Kft. érdemben nem reagált. Dr. Hoffmann Tamás, a kerület polgármestere ezért úgy döntött, hogy élve a jog által biztosított lehetőségekkel, az önkormányzat saját kezelésébe veszi az ingatlant.
Mindez annak érdekében történt, hogy a sportolni vágyók és a sportpályákat bérlők zavartalanul használhassák a jövőben az Újbudai Sportcentrumot. A korábban megváltott sportbérleteket az ügy rendezését követően időarányosan meghosszabbítják.
Mint az korábbról ismeretes, Molnár Gyula 2007 februárjában úgy módosította a sportcentrum létrehozására korábban kötött bérleti szerződést, hogy egyrészt a beruházási költségek majd háromszorosára nőttek, másrészt közpénzből képviselő-testületi felhatalmazás nélkül 100%-os önkormányzati garanciát vállalt a beruházó által felvett majd 200 millió forintos svájci frank alapú hitel rendezésére. Mivel a beruházó nem fizette a törlesztőrészleteket, ezért a bank felmondta a hitelszerződést, és a garanciavállalás alapján felszólította az önkormányzatot, hogy az Uniker-Coop Kft. akkor már több mint 200 millió forintos tartozását fizesse meg.
Újbuda Önkormányzata az elmúlt másfél évben jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a pénzintézettel megállapodjon. A tárgyalások eredményeként Újbuda 2013. augusztus 6-án végül egy engedményezési megállapodás alapján 120 millió forintot fizetett ki a pénzintézetnek a kerület korábbi szocialista polgármestere, Molnár Gyula szerződéskötése miatt. A jelentős részben a képviselő-testület felhatalmazása nélkül kötött megállapodás nyomán különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja miatt a Fővárosi Főügyészség nyomoz.
Az ügyről szóló tudósítások megjelenését követően Molnár Gyula sérelmezte az önkormányzat weboldalán közétett hír tartalmát, amiért az számára kifogásolható módon tudósított az ügyről. A Fővárosi Törvényszék 2013. június 19-én elutasította a szocialista politikus sajtó-helyreigazítási keresetét. (2013. 08. 14.)
Molnár Gyula sajtópert vesztett
Az MSZP-s politikus az újbudai önkormányzat honlapján megjelent, 120 millió forintos vagyoni hátrányt okozó hitelügyletről beszámoló cikket sérelmezte
Elutasította a Fővárosi Törvényszék Molnár Gyula, a fővárosi MSZP-s képviselő sajtó helyreigazítási keresetét. A szocialista politikus az újbudai önkormányzat weboldalán közzétett cikk címét és tartalmát sérelmezte, amiért az számára kifogásolható módon tudósított a Fővárosi Főügyészség által, az Uniker-Coop ügyben különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával indított nyomozásról.
Az újbudai önkormányzat hivatalos weboldalán, az ujbuda.hu-n áprilisban megjelent, "Molnár Gyula, Újbuda előző polgármestere 120 millió forintos vagyoni hátrányt okozott" című cikk arról számolt be, hogy Molnár Gyula, a kerület korábbi polgármestereként képviselőtestületi felhatalmazás nélkül vállalt 100%-os önkormányzati garanciát egy magánberuházó által felvett, svájci frank alapú devizahitel visszafizetésére. Molnár felperesként sérelmezte a cikk címét, valamint az írás azon állítását is, mely szerint "....Az ügylet jogszerűtlen, mert a 2007. február 15.-ei testületi ülésen az előterjesztést megszavazó képviselők csupán 95 millió forint erejéig történő garanciavállalásról döntöttek. Ehelyett Molnár Gyula - túllépve a képviselőtársai által adott felhatalmazáson - 2007. április 2.-án olyan szerződést kötött, amelyben az önkormányzat 100%-os garanciát nyújtott a pénzintézet számára...."
A Fővárosi Törvényszék ítélete szerint a cikk állítását az Önkormányzat 102/2007/XI.ÖK.II.15. számú határozatának bemutatásával az alperes (Média11 Kft.) tényszerűen igazolta, hiszen a kötelezettségvállalás a képviselőtestületi döntés szerint csupán 95 millió forint összeg erejéig terjedt ki. A felperes azon hivatkozásával kapcsolatban, mely szerint az önkormányzati határozatban feltűntetett 95 millió forintos adat csupán "technikai malőr" a törvényszék nem tudott állást foglalni, ennek vizsgálatára nem terjedt ki az eljárás.
Az ítélet értelmében az alperes a cikkben tett minden állítását tényszerűen igazolta és Molnár Gyula helyreigazítási kérelmében írt minden hivatkozását nyomban cáfolta. A Fővárosi Törvényszék elsőfokú, nem jogerős ítélete ellen Molnár Gyulának 15 nap áll rendelkezésére a fellebbezés benyújtásához. (Újbuda Önkormányzata - 2013. 06. 25.)
Hűtlen kezelés ügyében nyomoz az ügyészség
Különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanújával nyomoz a Fővárosi Főügyészség – jelentette be sajtótájékoztatón Hoffmann Tamás polgármester.
Az Önkormányzat 2005-ben 15 éves bérleti szerződést kötött az Uniker-Coop Kft.-vel egy, önkormányzati tulajdonban lévő Bártfai és Tététnyi út sarkán, a Bikás parkban található sportpályára és annak hasznosítására. A beruházás késve készült el, az önkormányzat akkor nem élt a kötbér lehívásával, szerződést módosított a beruházóval. A nagyjából azonos méretű fejlesztés értéke végül komolyabb indoklás nél
kül csaknem a háromszorosára, közel 280 millió forintra ugrott. A szerződés módosításhoz a képviselő-testület – a Fidesz–KDNP képviselőinek tiltakozása ellenére – mégis hozzájárult, és felhatalmazta az akkori polgármestert, hogy az
önkormányzat, a bérlő-beruházó cég, valamint az ügyben fellépő hitelintézet között együttműködési szerződést írjon alá.
Időközben a bank 300 millió forint keretbiztosítéki jelzálogjogot jegyzett be az épületre, amelyet Újbuda Önkormányzata köteles megvásárolni. Amennyiben a bérlő nem teljesít, a bank lejártnak tekinti a teljes tartozást. A végeredmény ez lett. Az ügylet több okból jogszerűtlen, mert a
2007. február 15-i testületi ülésen az előterjesztést megszavazó képviselők csupán 95 millió forint erejéig történő garanciavállalásról döntöttek. Ehelyett a korábbi vezetés – túllépve a képviselők által adott felhatalmazáson – 2007. április 2-án olyan szerződést kötött, amelyben Újbuda Önkormányzata 100 százalékos garanciát nyújtott a pénzintézet számára a magánberuházó által felvett és megemelt beruházási értékre szóló, svájci frank alapú hitel visszafizetésére. Ez jóval nagyobb vállalás, mint a kezesség. Amennyiben a beruházó pontosan teljesít, a kerületnek se
mennyit sem kellett volna fizetnie a fejlesztésért, tehát 2020-ban egy sportkomplexummal gazdagodott volna. Ehelyett most legkevesebb 120 millió forintot kell kiadnia.
Az ügyletben részt vevő pénzintézet 2012. február 14-én közokiratba foglalva felmondta a hitelszerződést, amelyről értesítette az érintett Újbuda Önkormányzatát is, így garanciavállalását lehívta. A felmondást a pénzintézet azzal indokolta, hogy a beruházó elmaradt fizetési kötelezettségével. A felmondáskor már 90 napja nem fizette a törlesztőrészleteket. Ekkori állás szerint a kerületet terhelte volna a részletfizetési kötelezettség, amelyet nyilvánvalóan a városvezetés nem akart a nyakába venni, ugyanis ebben az esetben, akkori állás szerint minimum 210 millió forint adósságszolgálattal terhelte volna meg a költségvetést.
Újbuda Önkormányzata az elmúlt másfél évben jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy megállapodjon a pénzintézettel, és a 100 százalékos garanciavállalás helyett – amellyel minden jogot elveszthet – megvásárolhassa a bank Uniker-Coop Kft.-vel szemben fennálló követelését. Hoffmann Tamás polgármester Újbuda képviselő-testületének felhatalmazását kérte és kapta meg zárt ülésen, hogy a pénzintézettel egy új, és a kerület számára lényegesen kedvezőbb feltételekkel bíró szerződést kössön.
Az ügyben Újbuda Önkormányzata feljelentést tett különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés elkövetésének gyanúja miatt. A feljelentés alapján a Fővárosi Főügyészség nyomozást rendelt el.
A hírt az országos sajtó is körbejárta, tekintettel arra, hogy az újbudai történések jellemzően közérdeklődésre tartanak számot. Molnár Gyula azzal védekezett, hogy a 2007-es fejlesztési ügylet szokásos PPP-konstrukció volt, amellyel rendszeresen éltek az önkormányzatok. A tény ezzel szemben az, hogy a PPP-konstrukciók a kormányzat szerint jelentős kockázatot rejtettek, mint ahogy ez a megoldás is. Többek között ez indokolta, hogy a jelenlegi kormányzat felülvizsgálja a PPP-szerződéseket, amelyeknek az a lényege, hogy állami ingatlanon magánberuházók fejlesztenek, akik a területet bérlik, vagy éppenséggel az állami területen történő fejlesztések során létrejött felépítményeket az állam bérli vissza. Így épült például a Nemzeti Színház is.
Az újbudai ügylet ellen a Fidesz–KDNP képviselői nem véletlenül tiltakoztak, hiszen már akkor is látszódott, hogy a beruházás komoly pénzügyi terhet róhat az önkormányzati költségvetésre, ha a projekt financiális része megfeneklik. Molnár azzal hárított, hogy a kerületben nem egyedül döntött a konstrukcióról, ügyesen kerülve a 100 százalékos garanciavállalás tényét, amely jelen esetben lényegében védhetetlen, mivel nem teljesítés esetében az önkormányzat szó szerint bukja a fejlesztést, tehát az ügylet lépéskényszerbe hozta a városvezetőket. Talán épp ez mozgatta a képviselő-testületet, amikor csak 95 millió forint erejéig hagyta jóvá a garanciavállalást, amely kedvező ügylet lett volna számára, hiszen ha financiális problémái adódnak a beruházónak, a kerület 95 millió forintért hozzájut az ingatlanhoz (visszakapja a területet és megkapja a felépítményeket), a bank pedig a beruházón kénytelen behajtani a fennmaradó összeget.
Ez tiszta ügylet lett volna, annak ellenére is, hogy bosszantó... Az akkori városvezető a testületi felhatalmazás ellenére mégis nagyobb összegre írt alá garanciát.
Mindent összevetve Molnár saját cikkeiben nem??? annak ad hangot, hogy nem érti, hol a károkozás. Úgy véli, Újbuda Önkormányzata 120 millió forintért jut hozzá egy több mint 200 milliót érő ingatlanhoz. Ugyanakkor, ha minden jól megy, a kerület különösebb adósság vagy pénzügyi teher vállalása nélkül is hozzájuthatott volna a sportkomplexumhoz, amely ma már a kerület egyik legkedveltebb komplexumává vált a sportolni vágyók körében. Arra pedig Molnár sem adott választ reflektálásaiban, hogy lett a 95 milliós kötelezettségvállalásból a beruházási érték 100 százaléka. (Újbuda Újság 9. szám, 2013. május 1.)
Molnár Gyula, Újbuda előző polgármestere 120 millió forintos vagyoni hátrányt okozott
Hűtlen kezelés ügyében nyomoz a főügyészség, mivel Újbuda Önkormányzatának legkevesebb 120 millió forintot kell kifizetnie Molnár Gyula, a kerület korábbi szocialista polgármesterének szerződéskötése miatt, amelyben 100 százalékos önkormányzati garanciát vállalt egy devizahitelből épülő magánberuházásra. Minderről Hoffmann Tamás polgármester számolt be csütörtöki rendkívüli sajtótájékoztatóján.
A jelentős részben a képviselő-testület felhatalmazása nélkül kötött megállapodás nyomán különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomoz a Fővárosi Főügyészség - ismerteti az önkormányzat sajtóanyaga.
Az Újbudai Önkormányzat 2005-ben 15 éves bérleti szerződést kötött az Uniker-Coop Kft.-vel egy, az Önkormányzat tulajdonát képező Bártfai út és Tététnyi út sarkán (Bikás Park) található sportpályára és annak hasznosítására. A bérlő vállalta, hogy a területen 98 millió forint értékű beruházást hajt végre, amelyet 2006. december 31-ig megvalósít.
A megállapodás szerint a bérleti jogviszony megszűnésével a területen létesített felépítmények az Önkormányzat tulajdonába kerülnek. Késedelmes teljesítés esetén a bérlő napi 50.000,- Ft kötbérfizetési kötelezettséget, továbbá a késedelem 30. napjától 20 millió forint meghiúsulási kötbér fizetését is vállalta.
A terület fejlesztése a bérlő pénzügyi nehézségei miatt elakadt, ennek ellenére az Önkormányzat jogos igényeit nem érvényesítette. Sőt, a szerződést 2007 februárjában több tekintetben módosította a súlyos késedelemben lévő beruházóval. A módosítások a beruházási értéket is érintették, az addig 98 millió forint értékű fejlesztési érték indoklás nélkül, csaknem a háromszorosára, közel 277 millió forintra emelkedett.
A módosításhoz a képviselő-testület – a Fidesz-KDNP képviselőinek tiltakozása ellenére – 102/2007/XI.ÖK.II.15. számú határozatával hozzájárult, és felhatalmazta az akkori polgármestert, Molnár Gyulát, hogy az önkormányzat, a bérlő-beruházó cég, valamint az ügyben fellépő hitelintézet között Együttműködési Szerződést írjon alá. A szerződés értelmében a bank 300 millió forint értékben jegyzett be keretbiztosítéki jelzálogjogot az Uniker-Coop Kft. tulajdonában álló felépítményre, amelyet Újbuda Önkormányzata a teherrel együtt köteles megvásárolni.
Az ügylet jogszerűtlen, mert a 2007. február 15-ei testületi ülésen az előterjesztést megszavazó képviselők csupán 95 millió forint erejéig történő garanciavállalásról döntöttek. Ehelyett Molnár Gyula – túllépve a képviselőtársai által adott felhatalmazáson - 2007. április 2-án olyan szerződést kötött, amelyben az önkormányzat 100%-os garanciát nyújtott a pénzintézet számára a magánberuházó által felvett, és megemelt beruházási értékre szóló, svájci frank alapú hitel visszafizetésére. A két ügylet közötti különbség, hogy míg kezességvállalás esetén az Újbudai Önkormányzat a beruházóval szemben érvényesíthette volna követeléseit, garanciavállalóként erre már semmilyen jogi lehetősége nem nyílt.
Az ügyletben résztvevő pénzintézet 2012. február 14-én közokiratba foglalva felmondta a hitelszerződést, melyről értesítette az érintett Újbudai Önkormányzatot is, így garanciavállalását lehívta. A felmondást a pénzintézet azzal indokolta, hogy a beruházó a fizetési kötelezettségével 90 napos késedelembe esett. Az ügyben az Újbudai Önkormányzat feljelentést tett különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés elkövetésének gyanúja miatt. A feljelentés alapján a Fővárosi Főügyészség nyomozást rendelt el.
Az Újbudai Önkormányzat az elmúlt másfél évben jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a pénzintézettel megállapodjon, és a 100 százalékos garanciavállalás helyett – amellyel minden jogot elveszthet az önkormányzat - megvásárolhassa a bank Uniker-Coop Kft.-vel szemben fennálló követelését. A mai napon dr. Hoffmann Tamás polgármester Újbuda képviselő-testületének felhatalmazását kéri, hogy a pénzintézettel egy új, és az önkormányzat számára lényegesen kedvezőbb feltételekkel bíró szerződést megköthessen. (2013. 04. 18.)
Információ:
Milassin Levente
kommunikációs vezető
+36 20 340 3094
+36 1 381 1301
milassin.levente@ujbuda.hu
Újbuda Önkormányzata (2013. 08. 15.)