A metró átadásának eddigi határideje 2010. december 31. volt, bár az alapkő-letételkor még 2009. december végéről beszéltek a fővárosi vezetői és a beruházó cég szakemberei. Demszky Gábor október végi bejelentése az újabb féléves csúszásról kicsit megkésett: egy nappal korábban ugyanis a sajtó már megszellőztette a hírt, és a Fővárosi Közgyűlésben is tárgyalták az erről szóló tájékoztatót.
A főpolgármester azzal indokolta a határidő féléves kitolását, hogy az Európai Unió által támogatott építkezéseknél úgy kell megállapítani az átadási határidőt, hogy addigra mindenképpen elkészüljön a beruházás. Ugyanis csak ebben az esetben utalják a támogatást Brüsszelből. Demszky Gábor tájékoztatása szerint az előre nem látható csúszások miatt lett az új dátum 2011 közepe.
A politikus hozzátette: a főváros vezetése arra törekszik, hogy az új határidő előtt elindulhasson a metró. Persze kérdés, hogyan haladnak majd a munkák, ugyanis a tájékoztatón az is kiderült, hogy mostantól inkább csúsznak az idővel, minthogy a gyors munkatempó miatt a kivitelező cégek pluszpénzt kérjenek.
A pénzügyi terven is módosított a főváras vezetése. Ahhoz, hogy az unió (vissza nem térítendő fejlesztési támogatással) beszálljon a beruházásba, némileg csökkenteni kellett a költségeket és növelni kellett a tartalékot. Ez utóbbit 11 és fél milliárd forinttal emelték meg, 18 milliárd forintnyi felszíni beruházást pedig töröltek a metrószerződésből.
Egyebek mellett a kelenföldi P+R parkolókat és a Budaörsi útnál tervezett csomópontot is más forrásból akarják finanszírozni: újabb hitelt vesznek föl, másféle uniós támogatásokra pályáznak, illetve magántőkét is szeretnének bevonni. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes hangsúlyozta, hogy a közeljövőben döntenek majd ebben a kérdésben. Hozzátette, hogy semmiképpen sem maradnak el ezek a beruházások.
A sajtótájékoztatón szóba került a metró második szakaszának építése is. A Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti részről bizonytalanul nyilatkozott Demszky Gábor: még nem tudják, miből lesz pénz erre a szakaszra. Lapunk kérdésére annyit mondott, hogy 2010 elejéig mindenképpen dönteni kell, ugyanis addigra ér el a két fúrópajzs a Keleti pályaudvarhoz, és vagy továbbmennek vagy hosszú időre leállnak majd.
A mostani helyzet a Kelenföldi pályaudvartól a Virágpiacig tervezett hosszabbítást még bizonytalanabbá teszi, mert ennek a szakasznak valószínűleg csak akkor kezdenek neki, ha már a Bosnyák térig jár a 4-es metró.
Közben október 25-én az északi alagútépítő pajzs is elérte a Tétényi úti állomást. Ennél a szerkezetnél korábban több probléma adódott: egyrészt kisebb építőanyag-darabok ragadtak a külső falára, amelyek repedéseket okoztak az alagút gyűrűjén.
Az utolsó két hétben pedig azért állt a szerkezet, mert a szeptember elején beszakadt szellőzőalagútba beleesett egy betonsiló, amely akadályozta a fúrópajzs munkáját, így azt először ki kellett emelni.
A később indult, de gyorsabban haladó déli szerkezet közben már újrakezdte munkáját és a Bocskai út felé halad.
gianone - Újbuda ÚJSÁG (2007. 10. 30.)