Kerületünk

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 19. péntek, Emma

Fővárosi döntések - Jön az 1-es villamos!

Döntöttek az 1-es villamos útvonalának meghosszabbításáról.

A nyári szünet előtti utolsó fővárosi közgyűlésen - mint ahogy azt már megszokhattuk - bőven akadt Újbudát érintő téma és döntés. A legfontosabbak ezek közül a Feneketlen-tó vizére, a Kelenföldi Városközpontra és az 1-es villamos útvonalának meghosszabbítására vonatkoztak. Lakos Imre és Schneller Domonkos fővárosi önkormányzati képviselőket kérdeztük arról, hogyan értékelik ezt a döntést. 


Régóta várja Újbuda, hogy az 1-es villamos átjöjjön a hídon. A Lágymányosi híd megépítése óta ugyanis többször felvetődött, hogy így lehetne legegyszerűbben bevonni a dél-budai területeket a budapesti közösségi közlekedés vérkeringésébe. A Fővárosi Közgyűlés most úgy döntött, az EU-támogatásra jó eséllyel pályázó projektek közé sorolja az 1-es és vele együtt a 3-as villamos pályájának felújítását, illetve bővítését. 

Egyelőre a Budafoki úti végállomásról beszélünk, de az SZDSZ-frakció az előterjesztés módosításaként javaslatomra megszavazott egy ellenzéki indítványt, amelyben a Fehérvári útig történő meghosszabbítást javasoltuk - mondta Lakos Imre, a Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottság elnöke, Újbuda alpolgármestere. - A teljes szakasz megépítését korábban az Etele tér megújításához kötötte a Főváros, de nincs értelme hosszú, évekig tartó ideiglenes állapotot létrehozni. 
Szintén a Városüzemeltetési Bizottság asztalára került a Feneketlen-tó ügye. A tó vizének pótlása és a vízfogyás vizsgálatára korábban indított kezdeményezésre a fővárosi környezetvédelmi ügyosztály elkészítette előterjesztését, amely azonban Lakos Imre szerint nem kínált hatékony megoldást a továbblépésre. Ezért a bizottság most határozottan felkérte a főpolgármestert, hogy haladéktalanul teremtse meg a költségvetési fedezetét egy olyan kontrollingrendszer kiépítésének, amely alapján mérhető a vízszint változása, és kideríthetők ennek okai. 

A bizottság emellett felkérte a főpolgármestert, hogy a vízminőséget biztosító berendezések cseréjére is adjon be javaslatot. Ha a kontrollingrendszert kiépítik, akkor van értelme az egyszeri vízpótlásnak, amelynek mintegy négymillió forintos költségét Újbuda Önkormányzata vállalná. Tenné ezt annak ellenére, hogy nem tulajdonosa, sem kezelője a területnek. Azonban addig, amíg nem tudni, hová, hogyan és miért távozik a víz, és amíg nem biztosítják korszerű eszközök a víz tisztaságát, nincs értelme pótolni az elszökött vizet. 


Lakos Imre egyébként elmondta azt is, hogy a kerület minden szinten felelősséget vállalna a Feneketlen-tóért, ha a főváros hajlandó lenne azt átadni Újbudának. A Főváros gyakorlatilag kész tényként tárta a XI. kerületet képviselő városatyák elé a Kelenföldi Városközpont ügyét. Noha a kerület már korábban kezdeményezte a terület megvételét, az most az Estivo Kft. tulajdonába került. 

Ez a fővárosi csereügylet a közgyűlés döntése alapján létrejön. Most az lehet a kerület célja, hogy az új tulajdonost ösztönözze, hogy 2011-ig, a metró üzembe helyezéséig elvégezze a városközpont fejlesztését a kerületi önkormányzat elképzeléseit is figyelembe véve. 
Lakos Imre reméli, az új tulajdonos tényleges beruházói szándékkal és együttműködési készséggel áll a Kelenföldi Városközpont ügyéhez.


Schneller Domonkos, ugyancsak fővárosi képviselőként a villamossal kapcsolatosan más szempontokra is felhívta a figyelmet. 


Az, hogy az egyes villamost áthozzák Budára - hiszen ez már a Lágymányosi híd átadása óta, 13 éve aktuális lenne - mindenképp jó dolog, de nem elég - mondta a képviselő az Újbuda Médiának. A problémám az egésszel az, hogy miközben ez egy 44 milliárdos beruházás, nem ad teljes megoldást. A döntés egyébként az egyes és a hármas villamost érinti, ez utóbbi Pesten jár, az előbbi Budán is. 

Azt kell tudni, hogy 1 kilométer pálya kiépítése 300 millió forintba kerül, ez kevesebb mint fél százaléka egy kilométernyi metrónak. Vagyis 1 kilométer metróból 200 kilométernyi villamos pályát lehetne építeni, 200 kilométernyi villamos pálya megépítéséből pedig Budapest egész közlekedését rendbe lehetne tenni. Most arra hivatkozva fogadtatták el a döntést, hogy ez az EU-s pályázatok miatt szükséges, miközben 1 milliárd forinttal kellett volna többet költeni az egész projektre ahhoz, hogy az egyes villamos ne csak a Budafoki útig, hanem az Etele térig jöjjön. 


Ez számunkra azért is lenne különösen fontos, mert Újbuda képviselő-testülete 2004-ben elfogadta azt a kerület- és közlekedésfejlesztési tervet, amely kimondja, hogy a villamosnak az Etele térig kell elmennie. Ezen kívül a kerületben most készül egy rendezési terv az Etele tér és környékére, amely szintén oda telepítené az egyes villamos végállomását, így a metróra is át lehetne ott szállni. Jelenleg tehát egy milliárd forintot spórol a főváros azon, hogy az egyes villamos végállomása egy gyakorlatilag nem létező helyszínen lesz, ahol semmire nem lehet átszállni és a helyiek nem fogják tudni igazán használni. 

A Fidesznek voltak módosító indítványai, Wintermanter Zsolt képviselő társam el is mondta ezeket, de nem fogadták be őket sajnos, ennél többet most nem tudunk tenni. Egy érzékletes példát használva ez olyan, mint hogyha vennénk egy cipőt tízezer forintért,de nem vennénk meg hozzá kétszázért a cipőfűzőt, így ugyan spórolnánk kétszáz forintot, de nem tudnánk használni a cipőt. Azt gondolom, hogy ez a gondolkodás a mostani főváros vezetés tehetetlenségét bizonyítja. Futball nyelven ezt úgy fogalmaznám, hogy az a csapat, amelyik most a pályán van, alkalmatlan arra, hogy gólokat lőjön. Nem tud élni a helyzetekkel, és ez a mostani döntés egy kapufa.

Újbuda MÉDIA (2008. 07. 07.)