A jövő év nyarára megépülő főgyűjtőcsatorna 7 kilométer hosszan húzódik majd a budai Duna-parton, összegyűjti és a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepre vezeti a budai oldalon keletkező szennyvíz java részét. Jelenleg a Budán naponta keletkező szennyvíz zöme biológiai tisztítás nélkül, közvetlenül a Dunába folyik.
A főgyűjtőcsatorna kivitelezése most a XI. kerületi Irinyi József utcában, valamint a Budai alsó rakpart Lágymányosi híd és Bertalan Lajos utca között lezárt szakaszán zajlik.
Június 2-án további részeket zár le a kivitelező a rakparton, mivel a Szabadság híd irányában, az alsó rakpart további két pontján is folytatódik a munka.
Tehát nemsokára három helyszínen folyhatnak párhuzamosan a munkálatok: a Petőfi hídnál, a Bertalan Lajos utcai lehajtónál, valamint a rakpart Szabadság híd alatti részén nyit új munkaterületeket a kivitelező.
Ezért az Erzsébet hídtól délre eső alsó rakparti szakaszt év végéig egyik irányban sem tudják használni az autósok. A budai felső rakparton a dél felől északi irányba haladó autósok az Erzsébet híd alatt, a Rudas Fürdő közelében kialakított lehajtón tudnak lemenni az alsó rakpartra. Az alsó rakparton északról déli irányba közlekedők pedig az eddig is használt Döbrentei téri felhajtón tudnak feljönni a felső rakpartra.
Június 16-ától augusztus 20-ig a Műegyetem rakparton sem lehet majd közlekedni a 4-es metró kivitelezésének felgyorsítása miatt. A Gellért téren ideiglenes út épül, ezen keresztül haladhat majd a Budafoki út felől érkező autós forgalom.
A főgyűjtőcsatorna építése északi irányban halad tovább az alsó rakparton, ezért újabb útszakaszok lezárása várható még idén. A tervek szerint augusztus 1-étől a Margit hídtól északra eső szakaszt is lezárják, itt az alsó rakpartot kiszélesítik a folyó irányában 1 forgalmi sávval, körülbelül 1200 méteres szakaszon, észak felé.
Nemcsak kiszélesítik, de 1,5 méterrel meg is emelik az alsó rakpart ezen szakaszát, hogy a főgyűjtőcsatorna megfelelő takarása biztosítható legyen. (Ez várhatóan azt is eredményezi majd, hogy árvíz esetén kevésbé éri majd el a folyó vízállása ennek a rakpartszakasznak a szintjét, így ritkábban kell majd szünetelnie a forgalomnak.)
Ezekkel a munkálatokkal egy időben a Margit híd budai hídfőjénél új közlekedési csomópontot is kialakítanak, új le- és felhajtó nyújt majd átjárási lehetőséget az alsó és felső rakpart között.
Az átalakítás lehetővé teszi, hogy az észak-budai területek forgalmának egy része ezután az alsó rakparton haladhasson (a 4,7 méternél magasabb nehéz-tehergépjárművek is elférnek majd a Margit híd alatt).
A Margit hídi lehajtótól északi irányban zajló munkálatok - így az útlezárás is - várhatóan 2009. október végéig tartanak majd.
A Budai alsó rakpart középső szakasza, tehát az Erzsébet híd és a Margit híd közötti része sem mentesül az építkezés, illetve az útlezárás alól. Itt előreláthatólag 2008. november 1-től 2009. április 1-jéig kell majd buszokkal pótolni, a vágányzár ekkor várható.
Ezen a szakaszon a főgyűjtőcsatorna építése a felső rakpartot is érinti, de itt megoldható, hogy a talaj megbontása nélkül, csősajtolásos eljárással lehessen lefektetni a csatornát, ezért a felső rakparton zavartalanul lehet majd közlekedni.
A munka a 19-es villamos pályája alatt zajlik majd, ezért azt pótló buszokkal kell majd helyettesíteni ebben a két hónapos időszakban. A villamossíneket ezen a szakaszon (a Döbrentei tér és a Batthyány tér között, a Lánchíd alatti sínek kivételével) felújítják.
A Budai Duna-parti Főgyűjtőcsatorna építésével egyidejűleg a Főgáz Zrt. teljes gázvezeték felújítást, illetve egyes szakaszokon gázvezeték kiváltást végez a lezárt rakparton, osztozva a munkaterületen a csatornaépítés kivitelezőjével.
A Budai alsó rakpart Margit hídtól délre eső részén előreláthatólag 2009. január 1-étől lehet majd újra közlekedni, a Margit hídtól északra eső szakaszán azonban csak jövő ősztől.
A munkálatok részleteiről, a csatornaépítés közúti közlekedésre gyakorolt hatásáról folyamatos, rendszeres tájékoztatást adunk a jövőben is. Arról is a közeljövőben tudunk információt adni, hogy az augusztus 20-i Duna-parti programok és a tűzijáték ideje alatt hogyan lehet majd a Budai alsó rakpartot használni.
A Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep és kapcsolódó létesítményei beruházás Európai Unió által elismert költsége mintegy 428,7 millió euró, amelynek 65%-át az Európai Unió finanszírozza a Kohéziós Alapból, 20%-át a magyar állam, 15%-át pedig a főváros állja.
Gigi-Újbuda TV (2008. 05. 29.)