Terjed az internetes vásárlás, a mozi-, vagy akár repülőjegy rendelés, a pénzátutalás. Az elektronikus ügyintézés gyors, nem kell sorban állni, nem kell elmenni a hivatalba, az ügyfélnek így nem okoz kellemetlenséget az ügyintézés. Azonban hiába lép érvénybe az a törvény, amely a közigazgatásra és a hatósági ügyekre is kiterjeszti az online ügyintézést, az önkormányzatoknak nincsenek meg ehhez a szükséges technikai feltételeik. Ezzel valószínűleg tisztában lehetett a törvényalkotó is, mert az önkormányzatoknak lehetőséget hagyott arra, hogy elkerüljék az e-ügyintézés bevezetését. Ehhez csak egy rendeletet kell alkotniuk. A XI. kerületi Önkormányzat is döntött októberben az elektronikusan nem intézhető ügyek köréről. A lista hosszú, alig valamit lehet rendezni a világhálón keresztül.
Ebben a kérdésben szerveztek konferenciát október közepén a Gellért Szállóban. Az eszmecserén többek között előadást tartott Újbuda polgármestere is. Molnár Gyula előadásában először az információs társadalom négy hazai problémájáról beszélt.
Szerinte túl sokba kerülnek az eszközök, drága az internet-használat, kevesen tudják megfelelően kezelni a gépeket és a programokat, valamint kevés a magyar nyelvű weboldal. Ezután arról szólt, hogy nemcsak állami támogatásra van szükség, hanem a különböző hatóságoknak, közintézményeknek ésszerűen és összehangoltan kellene fejleszteniük a programokat, hogy azok átjárhatóak, egységesek legyenek. Fontosnak nevezte, hogy ne csak azt a felületet építsék ki, ahol a lakosság kapcsolatba lép a hivatalokkal, hanem az önkormányzat ügymenetét - a dokumentumok kezelését, a gazdálkodást - is vigyék számítógépre.
Bencze B. György volt II. kerületi polgármester szerint nagy probléma, hogy a jó informatikusokat elszívja a piac, a jegyzők és a polgármesterek gyakran egyáltalán nem értenek az informatikához, és általában az önkormányzatoknak nincs elképzelése arról, hogyan kellene működnie az e-ügyintézésnek. Hozzátette, hogy a hivatali ügyintézők is gyakran ellenzik a digitalizálást, mert attól félnek, hogy így könnyebben ellenőrizhető lesz a munkájuk.
Az elektronikus ügyintézéshez, biztonsági okokból - hogy senki se tudjon más nevében eljárni - egy ügyfélkapun kell belépni a rendszerbe, a www.magyarorszag.hu kormányzati portálon keresztül. Minden igénylő egy egyéni jelszót kap, amelyhez regisztráltatnia kell magát. Csak ezután intézheti elektronikusan hatósági ügyeit - már ahol erre lehetősége van. A konferencián elhangzott, hogy eddig csak tíz és félezer magyar állampolgár regisztrálta magát.
G.P.