Demszky Gábor és a szocialista szabaddemokrata többségű városvezetés 2009-ben meghozott döntése alapján kerülhetett sor arra, hogy a 4-es METRO beruházását támogató Európai Bizottsági határozat külön is nevesítette Budapest számára a dugódíj bevezetésének kötelezettségét.
- Tarlós István főpolgármester és a városvezetés hangsúlyozottan sem most, sem korábban nem ragaszkodott a személyforgalmi behajtási díj bevezetéséhez, oly annyira nem, hogy annak 2009-es közgyűlési döntését elutasította a Tarlós István vezette akkori ellenzéki FIDESZ-KDNP frakció. Akkor is hangsúlyoztuk, hogy a dugódíj egy lehetséges forgalomszabályozási eszköz, de annak bevezetését számos infrastrukturális beruházásnak meg kell előznie, és a bevezetést, ha a tanulmányok ennek szükségességét igazolják, megfelelően elő kell készíteni - írja György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes közleményében.
A városvezetés örökségét képező dugódíj bevezetésével kapcsolatos tanulmányok most készülnek, hiszen az Európai Bizottság vonatkozó határozata és a Magyar Kormány, illetve a Fővárosi Önkormányzat között a közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozása biztosítása érdekében megkötött megállapodás szerint a fővárosnak előkészítő feladatai vannak.
- Amennyiben a tanulmányokból az derül ki, hogy bármilyen okból a dugódíj bevezetése idő előtti vagy alkotmányossági aggályok miatt nem javasolt, a Kormánnyal emiatt, de a 2013-as költségvetés tervszámainak ismeretében egyébként is haladéktalanul egyeztető tárgyalásokat kell folytatni a közösségi közlekedés finanszírozásának megoldására, mert a hiányzó források pótlására az elvi lehetőségek tárháza helyett most már érdemi megoldásokat kell találni. Ugyanakkor természetesen azonnal meg kell kezdeni a személyforgalmi behajtási díj bevezetésének kötelezettségét rögzítő dokumentumok módosítását előkészítő tárgyalásokat is - írta György István.