A közösségi oldalakon számtalan "like" kérés található. Nem egy nyereményjátékhoz is kapcsolódik. Ön volt az első, aki felhívta a figyelmet a szavazások körüli csalásokra.
- Nem csak nyereményjátékok. Ismert cégek, bankok CSR tevékenységének (vállalati társadalmi felelősség - szerk.) nagy része ezeken az oldalakon bonyolódik. Az ismert márka sok rajongót vonz. A cég nem kevés pénzt tud így a reklámon megspórolni. Ezt az összeget használja fel karitatív tevékenység támogatására. Nyereményjátékot is tud ebből az összegből szervezni. Általában a legtöbb "like"-ot begyűjtő kapja meg a támogatást és a nyereményt is.
Miből tételezhető fel, hogy a szavazásokkal esetleg visszaélnek?
- Ez nem csupán feltételezés. Bizonyítást is nyert. Rendőrségi feljelentés is történt. Nem csak informatikai rálátással, hanem egy kis odafigyeléssel, no meg tapasztalattal rá lehet jönni a csalásokra.
Hogy lehet ezt bizonyítani?
- Kicsit nehezen. De lehet. Kiírnak pályázatokat, nyereményjátékokat. Az ember szeret játszani. Figyeli a facebook-ot, nyomja a "like"-ot. Érdekes módon sok esetben nem a legjobb pályázat nyer. Volt egy fotópályázat. Egy nagyon amatőr pályázó vitte el a drága full extrás fényképezőgépet.
Egy karitatív pályázat meghirdetése esetén a nyertes aránytalanul magas szavazatot kapott.
Pistike kitalál egy nemes célt. Támogatókat keres hozzá. Beleillik egy cég CSR tevékenységébe. Esetleg egy civil szervezet is támogatja. Meghirdetik, és Pistike nyer több millió forintot. A tárgynyeremények meg pár nap múlva a Vaterán landolnak.
Tudható, hogy kik, csinálják ezeket a csalásokat? Milyen módszerrel dolgoznak? Van Önnek erre is rálátása?
- Van! Zárt csoportok szerveződnek �like� cserélésre. A csoportok nagyon jól szervezettek. Szabályzatuk is van. Nyilvántartják a lehetőségeket. Kiadják, hogy ki mire �like�-oljon Számon kérik a teljesítést. A nem megfelelően kattintókat figyelmeztetik. A renitenseket egy idő után kizárják a csoportból. Személyesen nem ismerik egymást a csoporttagok, de nagy hatékonysággal dolgoznak.
Hogy kik ők? Sok szabadidővel rendelkező kismamák, munkanélküliek és nyugdíjasok alkotják a csoportokat. Megbeszélik, hogy ki melyik nyereményre �hajt�. Kell egy kis jövedelemkiegészítés!
Megdöbbentő! A cégek ehhez mit szólnak? Tudnak-e egyáltalán erről?
- Tudnak róla, ha felhívják a figyelmüket! Ilyenkor kizárják a csalót. Értesítik a rendőrséget. Volt rá már példa.
Magyar sajátosság ez?
- Nem! Külföldön is nagy �buzgalommal� űzik. Nem egy nagy botrány lett már belőle. Nálunk még csak kisebbek voltak.
A csalásokkal nem csak a tisztességesen �játszókat� büntetik. A kiíró céget is, mert elveszik a kedvét a karitatív tevékenységtől.
Ha egy ismerős jelentkezik, és like-ot kér?
- Jól meg kell gondolni. Nem elég az, hogy egy barát szólt. Megdöbbentő, hogy ilyen esetben mennyire nem vigyázunk személyes adatainkra. Gondolkodás nélkül megadunk mindent, ami a "like"-hoz kell. Épül az adatbázis! Dolgoznak az adathalászok. Nagy, pénzbeli értéket képviselnek a megszerzett adatok.
Nem azt mondom, hogy a kiíró cég él vissza velük! Elég egy sértett, felelőtlen dolgozó és – A hackereknek is "élni kell valamiből".
Itt jegyzem meg, hogy a népszerű, vicces oldalak -, mint az "indián neves" és társaik is adatgyűjtésre "szakosodtak".
Mit tegyen a felhasználó, ha gyanúja van?
- Minden esetben, ha felmerül, hogy egy csalót támogat a kattintásával - a kiírót keresse meg. Ne az adott oldalon kezdjen párbeszédbe gyanújáról, a perlekedés kitiltást von maga után a közösségi oldalról.
sztorma 60+ Médiaműhely (2012. 01. 26.)