Szakavatott eladó fogadott és érdeklődött milyen bort szeretnék, milyen célból. Igazi antialkoholista vagyok, csak felkeltette érdeklődésemet az üzlet, még soha nem találkoztam borszalonnal. A hölgy szívesen magyarázott a különféle borokról, majd Juhász Annamáriához irányított.
Annamária szívesen válaszolt kérdéseimre.
Miért borszalon?
- Remek kérdés. Azt mindenképpen ki szerettük volna hangsúlyozni a névben, hogy Budán vagyunk megtalálhatóak, a borszalon pedig egy kicsit elegánsabban hangzik, kicsit többet mond, mint a borszaküzlet. Rengeteg borkóstolót tartunk, a "szalon" talán erre emlékeztet egy kicsit, hogy hozzánk nem csak vásárolni jönnek a borkedvelők, hanem beszélgetni is egy kellemes pohár bor mellett.
Mikor nyitották az üzletüket? Milyen elhatározással, és beváltotta a reményeiket?
- 2006 márciusában nyílt meg a Budai Borszalon. Akkor még kisebb borkínálattal, mely azóta is folyamatosan bővül, egyre újabb és kiválóbb pincészetek jelennek meg palettánkon. Szerettük volna felhívni a figyelmet arra, hogy a hazai borászok is kiváló minőségű, zamatú, különleges borokat képesek alkotni. Fontosnak tartjuk, hogy a borfogyasztó, - főleg aki még kezdő e téren - megfelelő segítséget kapjon a borok kiválasztásban, ne vesszen el a polcok sokaságában. Legyen egy szakember, aki rávezeti, hogy melyik ételhez melyik bort érdemes kínálnia a vendégeinek. Az eddig eltelt három év alatt azonban a borszalon folyamatosan fejlődött, egyre többen ismertek meg minket, szájról szájra terjedt a hírünk, így a borkóstolóinkon ma már sokszor érvényes a "sok jó ember kis helyen is elfér" mondás.
A bor szeretetén kívül mi motiválta Önöket az üzlet megnyitásakor?
- Amikor felmerült az ötlet - a Lorántffy Zsuzsanna Borrend nagymesterének javaslata alapján - belevágtunk, hogy mi is bizonyítsuk, milyen kiváló borokat készítenek a hazai borászok is. Ennek érdekében nem csak az eladások során segítünk a borfogyasztónak a választásban, hanem rendszeresen meghívunk kóstolóinkra borászokat, hogy ők meséljék el a technikai hátteret az érdeklődőknek.
Milyen kapcsolatban állnak a Lorántffy Zsuzsanna Borrenddel?
- A Lorántffy Zsuzsanna Borrend referencia szaküzlete vagyunk, tartjuk a borrend zászlós borait a terméksorunkban, illetve rendezvényeinken, amikor van rá lehetőség, jelen vannak néhányan a borhölgyek közül.
Mit takar a zászlós bor elnevezés?
- Egy-egy bor vagy borlovagrend által kiválasztott a termőhelyet jól szimbolizáló bort.
Kik, és milyen céllal jönnek a Borszalonba?
- Legtöbb esetben a környékről jönnek be vásárlók, fiatalok, idősebbek egyaránt, akik egyre inkább elvárják a borokkal, borkóstolással kapcsolatos szakmai információkat. Általában egy konkrét vacsorához, ételhez keresnek borokat, vagy ajándékba, vendégségbe viszik.
Tudják-e befolyásolni a borfogyasztási szokásokat, különösen a minőségi borkultúra irányába?
- Úgy gondolom, igen. A borkóstolóinkat egy-egy pincészet tulajdonosa, borásza tartja, majd utána vendégeink feltehetik kérdéseiket, s azokat meg is vitatjuk az előadóval. Sok kételyt tudunk eloszlatni a borkészítéssel kapcsolatban, illetve sok érdekes információval lesz gazdagabb a résztvevő, természetesen a minőségi borfogyasztás tekintetében is.
Tudja-e befolyásolni a borkóstolás a fiatalabb résztvevők borfogyasztási szokásait?
- Igyekszünk az üzletben tartott borkóstolók árát fiataloknak, egyetemistáknak is elérhető szinten tartani, hogy körükben is terjedjen a minőségi borfogyasztás kultúrája. Vélhetően ennek köszönhető, hogy az utóbbi időben egyre több fiatal vesz részt ezeken a kóstolókon, méghozzá igen élénk érdeklődést mutatva az előadás iránt. Az ott kapott információk pedig biztos vagyok benne, hogy sokat változtatnak a fogyasztási szokásokon, sőt, legtöbbször azt tapasztaljuk, hogy sikerül őket még kíváncsibbá tenni a különleges magyar borokat illetően.
A borkóstolások után alakul-e ki újabb vásárlói kör?
- Természetesen igen. A borkóstolókra a saját vevőkörünk jön általában, akik mindig hoznak magukkal egy-két új ismerőst, barátot, legközelebb pedig már ők is hoznak ismerősöket, akik gyakran visszajárnak vásárolni is. A három év alatt már baráti körök is kialakultak a vendégeink körében.
Fontos-e az, hogy az üzletben a minőségi borokhoz értő eladó dolgozzon?
- Mindenképpen. Mint említettem, a vevőink is elvárják, hogy szakembertől kapjanak hiteles és használható információkat, tudást, és ez is azon dolgok közé tartozik, amivel mi többet tudunk adni a különböző abc-knél, szupermarketeknél.
Igazán köszönöm Önnek a beszélgetést, sokkal többet tudtam meg a borokról. Legközelebb, ha bort veszek ajándékba biztos, hogy körültekintőbben fogok vásárolni.
sztorma - 60+ Médiaműhely (2009. 11. 10.)