A környezetvédelmi vetélkedő 1. fordulójában a légszennyezéssel és az egészséges környezettel foglalkozunk.
Minden csapatnak 3 feladatot kell megoldania. Minden feladattal 10 pont szerezhető, így az 1. forduló során összesen 30 pontot lehet összegyűjteni.
A feladatok megoldását legkésőbb 2010. szeptember 30-ig lehet megküldeni a berezvai.zoltan@ujbuda.hu e-mail címre. A tesztfeladat megoldását, illetve a csapatok pontjait 2010. október 11-e után tekinthetitek meg Újbuda honlapjának „Környezetvédelem” címszava alatt.
Jó versenyzést kívánunk!
1. FELADAT
Válaszoljátok meg az alábbi kérdéseket. Minden kérdésre csak egy válasz adható. Minden jó válasz 1 pontot ér, így összesen 10 pont szerezhető a feladat megoldásával.
1. Mi az ózon?
a. kettő oxigénatomból álló molekula
b. az oxigén izotópja
c. három oxigénatomból álló molekula
2. Jó-e a földfelszíni „ózondús” levegő?
a. nagyon egészséges, ilyen levegőben mindenki 100 évig élne
b. az ózon erős oxidáló hatású, irritálja a nyálkahártyát és fejfájást okozhat
c. nincs különösebb hatása
3. Melyik nem üvegházhatású gáz?
a. szén-dioxid
b. nitrogén
c. metán
4. A szén-dioxid vagy a szén-monoxid a mérgezőbb?
a. szén-monoxid nagyon mérgező, a szén-dioxid nem
b. mindkét vegyület erősen mérgező
c. egyik sem mérgező
5. Magyarország mikor írtuk alá a Kiotói Egyezményt?
a. 2001 júniusában
b. 2002 májusában
c. 2002 júliusában
6. Melyik anyag kibocsátását korlátozták a Kiotói Egyezményben?
a. nitrogén
b. szén-dioxid
c. vízgőz
7. Mit nem tekintünk megújuló energiaforrásnak?
a. szélenergia
b. napenergia
c. kőolaj
8. Mi az immisszió?
a. az immisszió a levegőben a levegő terhelés hatására kialakult légszennyező anyag
koncentráció
b. határértéket meghaladó légszennyező anyag kibocsátás
c. az integrált mérésügyi feltérképezés rövidített elnevezése
9. Mi a napelem és a napkollektor között a különbség?
a. napkollektor áramot, a napelem meleg vizet állít elő
b. napelem áramot, a napkollektor meleg vizet állít elő
c. ugyanazt jelenti, nincs különbség
10. Van-e egészségkárosító hatása a szállópornak?
a. van, mert csökkenti a tüdő ellenállóképességét, és nyálkahártya-irritáló hatású
b. van, mert csökkenti a vér oxigénszállító képességét
c. nincs közvetlen élettani hatása
2. feladat
A nyár a pihenés és az utazás ideje. A hosszú szünidőt mindenki igyekszik tartalmasan eltölteni: meglátogatja a vidéki nagymamát, kirándulni megy a hegyekbe vagy táborba a Balatonra, esetleg külföldre utazik szüleivel.
Az utazások autóval, vonattal, busszal, illetve repülővel történhetnek, de egyre többen választják a kerékpárt vagy a gyaloglást is.
Érdemes az utazási eszközök megválasztásánál a szén-dioxid kibocsátás közti különbségeket is figyelembe venni.
Jelen feladatban határozzátok meg, hogy a csapattagok nyári utazásai mennyi szén-dioxid kibocsátást eredményezett.
A számítást az alábbiak szerint kérjük elvégezni:
a. Táblázatban foglaljátok össze, hogy a nyári szünet alatt a csapattagok összesen hány km-t milyen közlekedési eszközzel tettek meg. A táblázatban az alábbi adatokat szerepeltessétek: célállomás, megtett km, milyen közlekedési eszközzel történt.
b. Az alábbi fajlagos értékek felhasználásával számítsátok ki a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét közlekedési eszközökként és összegezzétek az eredményeket.
Fajlagos értékek (utasonként):
Átlagos autó: 0,16 kg CO2/km
Busz: 0,06 kg CO2/km
Vonat: 0,06kg CO2/km
Repülő: 0,25 kg CO2/km
Kerékpár és gyaloglás: 0
c. Adjátok meg, hogy hány fa tudná 1 év alatt ezt a mennyiségű szén-dioxidot megkötni, ha 1 db fa átlagosan évente 6 kg CO2-t köt meg.
d. Gondolkodjatok el, hogy alacsonyabb szén-dioxid kibocsátással járó közlekedési eszközt is választhattatok volna utazásaitokhoz. Melyiket?
e. Ha igen, akkor ez a megoldás mennyi szén-dioxid megtakarítást eredményezett volna a választott közlekedési eszközhöz képest?
A feladattal 10 pont szerezhető.
3. FELADAT
Az Önkormányzat Környezetvédelmi Osztálya levegőszennyezettségi vizsgálatokat végzett iskolátok környékén. A mérések alapján megállapítható, hogy a légszennyező anyagok közül a nitrogén-oxidok értéke 70 %-kal, a szállópor értéke pedig 15 %-kal haladta meg az éves egészségügyi határértéket.
a.) Mi okozhatja a határérték feletti légszennyezettséget?
b.) Milyen intézkedésekkel javíthatnátok a jelenlegi helyzeten?
Részletesen fejtsétek ki válaszaitokat!
A feladattal 10 pont szerezhető.