Kerületünk

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 26. péntek, Ervin

Metró kerekasztal a végállomásról

Újbuda Önkormányzata megbeszélésre hívta a 4-es metró projektben érintett  jelentős szereplőket. A legfontosabb téma a metró virágpiacig történő meghosszabbítása volt, amely csökkenthetné Budapest közlekedési terhelését. A finanszírozás és sok egyéb kérdőjel mellett egy dologban mindenki egyetértett: szükség van az új végállomásra.

Újbuda a Főmtervtől rendelt tanulmány bemutatásával nyitotta a fórumot, amely felvázolta a a Budaörsi Virágpiacnál kaialakítandó metrovégállomás lehetőségeit. Ezután a fővárosi, kerületi politikusok és szakmai képviselők ütköztették érveiket, melyek során igen különböző álláspontok alakultak ki. Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere például erősen szkeptikus azzal szemben, hogy az új végállomással csökkenne az autóforgalom. Az elmélet,miszerint az elővárosból gépkocsival érkezőket az Etele téren be lehet vonni a metro tömegközlekedésébe, egy teljesen irracionális és naív számítás - jelentette ki Wittinghoff. A virágpiaci végállomást ettől függetlenül jobbnak tartja az eredeti terveknél, véleménye szerint azonban a metrót az elővárosi vasút programmal együtt kellene kezelni, hiszen az, éppen a metroépítés miatt elakadt. Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes szerint azonban szemléletváltással elérhetjük a kitűzött célt. A Városháza már eddig is arra törekedett - a teher-, és gépkocsiforgalom szabályozásával, a P+R parkolók építésével és a metróépítéssel - hogy a főváros ne az autók, hanem az emberek városa legyen - mondta. Budapest nem bírja el a jelenlegi dinamikus fejlődést, amit a legjobban az mutat, hogy a fővárosban 18 percenként vásárolnak egy új autót. Ezért nincs más alternatíva, le kell tenni az autót - összegezte mondandóját a politikus. A források ügyében pedig abban bízik, hogy a jelenleg Brüsszelben elbírálás alatt álló metróprojekt jelentős támogatást kap. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióveztője keményen bírálta a metróprojektet, de örömét fejezte ki, hogy Újbuda elsőként párbeszédet kezdeményez. Szerinte is szükség van a virágpiaci megállóra, de arra figyelmeztetett, ne felejtsük el azt sem, hogy az eredeti tervek szerint a pesti oldalon Rákospalotáig kellene meghosszabbítani a vonalat. Vitézy Dávid, Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője arról beszélt, fontos figyelmet fordítani arra is, hogy a végállomásokon kialakuló intermodális csomópontokban milyen lehetőségek vannak a magántőke bevonására. Ezeket mindenképpen igénybe kell venni a virágpiaci állomás finanszírozásánál - jelentette ki. Kupper András, a Fidesz kerületi frakcióvezetője a külső forrásokkal már nem tartja lehetetlennek a finanszírozást, és arra is figyelmeztetett, felesleges lenne az Etele téri állomásra 12 milliárdot költeni, ha a virágpiaci végállomás ugyanazt a funkciót töltené be. Molnár Gyula polgármester pozitívan értékelte a találkozót, hisz úgy látja, az alapokban mindenki egyetért. A polgármester szerint a fórum eredményeként komoly politikai támogatást kapott az ügy, így úgy érzi, jó uton haladnak. Az autóforgalom-csökkentő célokról annyit mondott, azokat nem lehet hatósági eszközökkel megoldani, ehelyett inkább a kedvező feltételeket kell biztosítani az autó nélküli közlekedéshez. Ez egy hosszú folyamat, akárcsak a kutyapiszok összeszedésének általános gyakorlata - tette hozzá. (Az Újbuda TV képes beszámolóját hétfőn láthatják a tévében 18 órakor, és kedden itt az Interneten. - a szerk.)