Kerületünk

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 28. vasárnap, Valéria

Őrmező: forgalmi káosztól tartanak

A fúrópajzs elindulása óta világos, hogy a 4-es metró jelentősen befolyásolja majd Őrmező életét, közlekedését. A környékbeliek azonban csak nemrég szereztek tudomást a részletekről: a volánbusz végállomás, a P+R parkoló és az autópálya-összeköttetés terveiről. A lakossági fórumon, amelyet Junghausz Rajmund önkormányzati képviselő a témáról rendezett, a megjelentek megállapodtak abban, hogy mindent megtesznek azért, hogy ez a csomópont ne így és ne Őrmezőre épüljön.

A DBR Metró Projektigazgatóság tervei szerint az Etele téri metróvégállomás elkészültével az őrmezői lakótelep tízemeletes házainak közelébe telepítenék az eddig az Etele téren működő volánbusz pályaudvart, valamint ide, az egykori focipálya helyére építenének egy P+R parkolót, hogy az autópályáról érkezők lerakhassák autójukat a város szélén. - Az elképzelés átgondolatlan - mondta Junghausz Rajmund önkormányzati képviselő -, mert a közlekedés effajta abszurd átalakítása nemcsak, hogy túlzottan megnövelné az átmenő forgalmat és rontaná az itt lakók életkörülményeit, de értelmetlen is lenne. A buszállomásnak nincs Őrmezőn jobb helye, mint a túloldalon, az 1400 férőhelyes parkolóval pedig nem lehet megoldani a napi 70 ezer áthaladó autó parkolását. Korszerűsítésre szükség van, de a változásokat logikusan, ésszerűen, elsősorban az itt élők életkörülményit figyelembe véve kell végrehajtani – hangsúlyozta a képviselő. - Gigantomán és a legkevésbé sem emberléptékű a 4-es metró őrmezőt érintő terve - ezzel a kijelentéssel kezdte beszámolóját Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. A BKV felügyelőbizottságának tagja úgy véli, a Budaörsi út környékére szánt, sok milliárdba kerülő alagutakkal és leágazásokkal tarkított autópálya-csomópont egy városi belterülethez méltatlan környezetet hozna létre, amelynek következtében több útmenti házat és a Sasadi úti ABC-t is le kellene bontani. Az Őrmező közlekedését hosszú ideje figyelemmel kísérő Levegő Munkacsoport arra figyelmeztette a fórum közönségét, hogy a beruházás következtében a zaj és légszennyezés számottevően növekedne a lakótelepen. A szervezet elnöke, Lukács András bemutatta konkrét változtatási javaslatukat, amely szerint a DBR Metró tervezett útvonala helyett a buszokat a Rimaszombati úton egészen a vasútig kellene vezetni, majd ott állomásoztatni. Ez az ötlet nemcsak hogy olcsóbb lenne, de megmaradhatna a sportpálya zöld felülete, kevesebb lenne a szennyezés, és könnyebbé válna a metróra való átszállás is. A találkozón résztvevő Kupper András országgyűlési képviselő mindezt úgy összegezte, ha a tömegközlekedést Őrmezőn vezetik át, teljesen felborul a városrész élete. Ma már politikától függetlenül mindenki úgy látja, hogy az egyetlen megoldást a metróvonal virágpiacig történő meghosszabbítása jelenti – tette hozzá a politikus. Ugyanakkor elmondta azt is, hogy az általa a költségvetéshez benyújtott módosító javaslatot – amely a meghosszabbításhoz jelentett volna forrást – a szocialisták, köztük Molnár Gyula is, leszavazták. A fórum előadói azt az egységes véleményt képviselték, hogy még a decemberi közgyűlési döntés előtt meg kell akadályozni az őrmezőt károsan érintő döntések megszületését. Miután a fővárosi koalíció, úgy tűnik, nem akarja meghallgatni a helyiek véleményét, először aláírásokat gyűjtenek, majd demonstrálnak a beruházás ellen. Törekvéseikben partner lesz a VEKE és a Levegő Munkacsoport is. Lapunk érdeklődésére Lakos Imre a fővárosi önkormányzat városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottságának elnöke, kerületi alpolgármester elmondta, hogy utoljára november 18-án tárgyalta a fővárosi bizottság az ún. Őrmező minimál programot. A bizottság úgy határozott, felkéri a főpolgármestert, hogy a további tervezés és a megszületendő döntések a minimál program keretei között történjenek meg. A bizottság ismételten, és nagyon határozottan arról is döntött, hogy felkéri a főpolgármestert, minden további tervezésnél és döntésnél a kelenföldi metróállomást csak ideiglenes végállomásként kezeljék és támogassák a metró a budaörsi virágpiacig való megépítését. - A bizottsági ülésre a szakértőkön kívül számos civil szervezetet is meghívtunk - mondta Lakos Imre -, így jelen volt Vitézy Dávid és Lukács András is. Véleményüket figyelembe véve alakítottuk ki álláspontunkat. Megjegyzem, a Levegő Munkacsoport támogatta az ott született határozatokat. Hangsúlyozom, hogy egyetértek a jogos aggodalmakkal és keressük az őrmezőiek számára is optimális megoldást.