Kerületünk

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 26. péntek, Ervin

Hogyan épül a 4-es metró?

Kovács Levente kerületi metróbiztos a 4-es metró építésének kerületi munkálatairól tartott előadást, majd a nézők kérdezhettek a szakembertől november 23-án.
Kovács Levente metróbiztos november 23-án délután előadást tartott az MSZP kerületi irodájában a 4-es metró építéséről. Elmondta, miért van szükség az új metróvonalra, milyen előkészületek után, hogyan áll most a metró építése és mi várható a közeljövőben. Kifejtette, hogy a Gellért téri leállásnak mi volt az oka, és hogy az Etele téren is egy telekvásárlással kapcsolatos nézeteltérés miatt késett az indulás. Itt egy tulajdonos nem tartotta megfelelőnek a tulajdonát képező ingatlanért ajánlott összeget, s végül nem sikerült megegyezniük, így az oda tervezett pajzs-indítóműtárgy egy része 30-40 méterrel a pályaudvar irányába került. A metróbiztos elmondta, hogy a munkálatok közelében lakók leginkább a falak repedezésétől, házaik süllyedésétől félnek. Megnyugtatásul Kovács Levente kifejtette, hogy a biztonsági intézkedések nagy részét már befejezték, de az építkezések alatt is folyamatos az óvintézkedés. Már korábban a metróalagút mentén és az építkezések környékén megnézték a házak alapozási módját és az épületek szerkezetét, és minden házra készítettek egy tanulmányt, amiben megvizsgálták, hogy az egyes házak milyen terhelést és süllyedést viselnek el repedés és károsodás nélkül. Az előzetes vizsgálatokon kívül további felméréseket készítenek a nyomvonal mentén minden házban, amit egy francia-magyar cég végez. Minden ház falára 40 prizmát helyeznek el, amiknek az állását egy mérőműszer 4 óránként rögzíti. Ha a mutatók kritikus változást mutatnának, az építkezést azonnal leállítják. Minden ilyen veszélyhelyzetre megoldási tervet készítettek a szakemberek, így nincs mitől tartani. A fúrópajzs és annak kiszolgáló egysége - amivel az alagutat vésik majd ki - nemrég érkezett meg az Etele térre. Ez egy 110 méteres szerkezet, amiből az aktív rész 8 méteres. A fúrófej 6 méter átmérőjű fém és acél cső. Ez végzi a konkrét fúrást, a kiszolgáló egység pedig a kiszedett föld elszállítását és egyéb mechanikai és biztonsági feladatokat látnak el. Három hónappal, mielőtt egy épület alá érkezne a fúrófej, bejárják az érintett lakásokat a műszaki szakemberek és a biztosító társaságok képviselői, hogy felmérjék minden érintett lakás állapotát. Erre azért van szükség, hogy ha esetlegesen a mertóépítés következtében az épületben károsodás lépne fel, legyen viszonyítási alapjuk a lakások eredeti állapotáról. Az előadás után fórumot tartottak, ahol a megjelentek feltehették kérdéseiket Kovács Levente metróbiztosnak. Az eseményen részt vett Molnár Gyula polgármester is.