Kerületünk

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 30. szombat, András, Andor

Bővült a kerékpárutak száma

A 2005-ös felmérések szerint a helyváltoztatásoknak csak töredéke, összesen 2 %-a történik kerékpárral Budapesten. A kerékpározóknak csupán 12%-a használja naponta és 15%-a hetente a járművét. Az utóbbi évek forgalomszámlálási és baleseti adatai azt mutatják, hogy a kerékpáros forgalom nem korlátozódik már csak a peremkerületekre, sőt, a város belső kerületeiben ugrásszerűen megnőtt.


A fővárosban kiépített kerékpáros főhálózat 2006-ban mintegy 170 km hosszúságú volt, a legtöbb esetben a bicikliforgalom az úton zajlott. A közúthálózatnak viszont nem minden eleme alkalmas a kerékpáros közlekedésre, több helyen kimondottan veszélyes is az autóforgalom nagysága miatt. A kisebb forgalmú utak pedig sokszor nem alkalmasak az ilyen típusú közlekedésre. A fővárosban található kerékpárutak széttagoltak és rövidek. Ráadásul a kerékpár biztonságos tárolása sem megoldott, sok a biciklilopás.

A kerékpárút hálózat fejlesztése többnyire önkormányzati beruházásban valósul meg. A Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok évről-évre jelentős anyagi ráfordítással bővítik a meglévő útszakaszok hosszát. A cél az, hogy összefüggő hálózati rendszert tudjanak kialakítani a kerületek között, melyen keresztül a városrészek bekapcsolódnak a fővárosi kerékpárút főhálózatába.

2005-ben kerületünk vezetését megkereste a kerékpározók civil egyesülete azzal a kéréssel, hogy tegye lehetővé a Gazdagréti tér - Móricz Zsigmond körtér között egy egybefüggő kerékpárút kiépítését. Így a Gazdagréti lakótelepet is könnyen, biztonságosan be lehet kapcsolni a kerület kerékpárút hálózatába. Ennek a projektnek több szakasza is megvalósult az elmúlt évek során.

A most megvalósult projekt keretében összesen 550 m új kerékpárút épült, mely megteremti az Etele tér és a Bartók Béla út között az összeköttetést. A cél a helyi, kerületi kerékpáros közlekedési infrastruktúrájának továbbfejlesztése, modernizációja volt. A közlekedésfejlesztés hazai és EU-s feltételeinek kívántak minél inkább megfelelni a járulékos beruházási elemek (mint közúti jelzőtábla elhelyezése, szervízútra terelés, felfestés eszközlése, 2x tíz állásos kerékpártároló) segítségével.

A projektet a Közép-Magyarországi Operatív Program keretén belül valósította meg az Önkormányzat. Az összköltsége 24 millió forint volt, melyből a támogatás összege 19,2 millió forintot tett ki.

A Somogyi úti kerékpárút nem csak ennek a kerékpárút-hálózatnak az eleme, a Budapestre készített koncepciónak is a szerves részét képezi. A 4-es metró beruházásához is szorosan kapcsolódik a létesítmény, hisz a tervek szerint ez hozzásegíti majd a kerékpározókat a Kelenföldi pályaudvar eléréséhez is.

A Somogyi úton ezelőtt nem volt kijelölt kerékpár nyomvonal. A végleges nyomvonal kijelölésekor sikerült elérni, hogy sem a meglévő zöld felület nagysága, sem a parkolóhelyek száma nem csökkent jelentős mértékben, valamint a közút forgalmát sem zavarja majd a kerékpáros forgalom.

A projekt sikeres megvalósítása révén a közúti forgalom mértéke is csökkenhet, ráadásul a környező utcákban lakók is inkább ezt a fajta közlekedést választhatják majd. A megépített kerékpárút körzetében iskola és szálloda is található. A szálloda nyaranta diákszállóként is üzemel, így a turizmusból származó kerékpáros forgalom növekedésére is számítanak a beruházók.

Gigi - Újbuda TV (2008. 12. 10.)