Kerületünk

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
február 13. csütörtök, Ella, Linda

Aggodalmak a 4-es metró körül

A fúrópajzsok már jó ideje elhagyták Újbudát, az építkezések által meggyötört lakók ezért egyre nyugtalanabbul várják a nyugalmat. Azt, hogy betemessék az árkokat, megszűnjön a forgalmi hadiállapot és lassan visszatérjen az élet a normális kerékvágásba. A megpróbáltatásoknak azonban még nincs vége, a kerületi Fidesz és a KDNP által szervezett fórumokon ezért is foglalkoznak egyre többet a témával. A DBR a kivitelezőkkel együtt türelemre int.
A Szent Gellért téri házasságkötő teremben rendezett fórumra rengetegen jöttek el, és elsősorban azok, akik a Móricz Zsigmond körtér és a Bocskai út környékén laknak. Már a beszélgetés megkezdése előtt a DBR körtéri tervrajzai előtt tolongott mindenki, hogy minél jobban átlássa a tervezett, vagy a már kivitelezett változásokat. Nagyon sokakat érdekel, hogy hogyan kerül egy belvárosi területre egy P+R mélygarázs, amikor azok mindig külvárosi területen vannak - magyarázza az érdeklődők rohamát az egyik szervező, Rétvári Bence, a KDNP országgyűlési képviselője. A 4-es metróberuházás keretében ugyanis egy 600 férőhelyes P+R mélyparkolót építenének a Bocskai út alá, a Fehérvári út és Fadrusz utca közötti szakaszon. Az előző napi, kifejezetten ezt az ügyet tárgyaló fórumon a mérnökök tájékoztatták a lakosságot a tervbe vett építkezés részleteiről, a megjelenteket azonban nem igazán lehetett meggyőzni. Olyan civil szervezetekkel összefogva, mint a Levegő Munkacsoport, aláírásgyűjtésbe kezdtek a beruházás ellen, amely szerintük nemcsak a lég-, és zajszennyezést növelné, de a mélyépítés veszélyeztetné a környező házak stabilitását is. A Bocskai úti garázs szerencsére egy kezdeti szakaszban lévő projekt, így a meccs még nincs lejátszva - tette hozzá a képviselő. A Gellért téri találkozón újra előkerült a téma, ezúttal azonban a DBR Metró Projektigazgatóság főmérnöke, Németh M. Tibor, az állomások belső kialakításáért felelős Swietelsky Magyarország Kft. képviseletében Kelemen Zsolt, valamint Kovács Levente kerületi metróbiztos válaszolt a kérdésekre. Egy lakó azt is felvetette, a mélygarázs helyett egy kisebb felfordulással járó elkerülő alagút épülhetne az Allee-tól indulva, amely elvezetné a Bocskai út megnövekedett forgalmát. A metró képviselője szerint azonban mindenképpen meg kell oldani a parkolási gondokat. A fórum fővendégei közül elsőként Kovács Levente számolt be a metróépítés jelenlegi állapotáról. A metróbiztos többek között elmondta, a fúrópajzs éppen a Rákóczi tér magasságában dolgozik, a Gellért tér alatt is lesz mélygarázs, a Móricz Zsigmond körtéri állomás szerkezetépítése pedig befejeződött, jelenleg a burkolatok, a gépészet és a világítás kialakítása folyik. Az itt élőket leginkább izgató kérdésre, hogy mikor tűnnek el a felszínről a gépek és paravánok, a DBR delegáltja lesújtó választ adott. 2012 végére kell befejeznünk a munkálatokat, az aknákat is csak ekkor tudjuk lezárni, hiszen végig ezen a résen adunk le minden elemet - indokolta az időpontot a főmérnök. A későbbiekben minden felszólalás a 4-es metró környékén kialakítandó új közlekedési rendet, valamint a jelenlegi forgalmi gondokat érintette. A megszólalók közt a legtöbben azt hangsúlyozták, tarthatatlan a Móricz Zsigmond körtér állapota. Számos épület előtt ugyanis közel egy éve egyáltalán nem lehet autóval megállni, és így vészhelyzet esetén a mentő, vagy a tűzoltó sem tudja megközelíteni a helyszínt. Mások szerint olyan rosszul szervezett a körtéri közlekedés, hogy egyik oldalról a másikra 10-15 perc alatt jutnak csak át a gyalogosok. Általános problémaként vetették fel azt is, hogy jelentősen megnőtt a forgalom az Allee környékén, emiatt pedig az eddig csendes Fadrusz és Eszék utcákra terelődött az autóáradat. A válaszadók azzal nyugtatták a jelenlévőket, a metró elkészülte után átszervezik a felszíni tömegközlekedést, és új buszjáratokat indítanak. Továbbá azt ígérték, a körtérre tervezett három új buszöblöt a helyiek kérésére igyekeznek a régiek helyén kialakítani. Azt is sokan nehezményezték, hogy számos indokolatlan lezárás rengeteg parkolóhelyet szüntetett meg, így lassan már sehol nem lehet megállni a Karinthy Frigyes út és a körtér környéken, a felkínált Allee mélygarázs havi 25-30 ezer forintos helyárát pedig a legtöbben nem tudják megfizetni. A metróépítő és kivitelező a panaszáradat után azt ígérte, minden felvetést lejegyeznek, és a lehetőségekhez képest igyekeznek változtatni azokon. Az egyik lakó később saját felvételeivel bizonyította, hogy az ígéretekhez képest az építési hulladék-, és földszállító kamionok fedetlen platóval száguldozva porozzák végig a Budafoki utat. Ezzel lassan teljesen tönkreteszik az erre a célra alkalmatlan utat és a lakók életét - fakadt ki a felszólaló. A válaszban elhangzott, a Budafoki út valóban felújításra szorul, de ebben az évben biztosan nem lesz rá lehetőség. A környékbeliek egybehangzóan azt közölték, úgy érzik, senki nem foglalkozik az igényeikkel, végül úgyis minden úgy lesz, ahogy azt a vezetők eltervezték. Rétvári Bence hozzátette, érthető a lakosság reakciója, ha átgondoljuk, ezek az emberek végigélték a kábelfektetéseket, a legkimerítőbb résfalazásokat, az aluljáró építést, így lassan 10 éve folyamatosan szétbontják, felújítják a környéküket és nem szeretnék, ha ez még évekig folytatódna. Jogos az igény, hogy ők is élhető környezetben éljenek, ők is élvezzék a több milliárdos beruházás előnyeit - mondta a képviselő. A 4-es metró építői türelmet kértek a lakóktól, és azt ígérték, a felvetések figyelembevételével megpróbálják elviselhetővé tenni a hátralévő időt. (Az Újbuda TV képes beszámolóját hétfőn láthatják a tévében 18 órakor, és kedden itt az Interneten. - a szerk.)