Kerületünk

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 20. szombat, Tivadar

Formálódik a Gellérthegy közlekedési koncepciója

A Gellérthegy közlekedési koncepciójának kialakításával kapcsolatban szervezett Újbuda Fórumot Szabó András fideszes önkormányzati képviselő és Rétvári Bence (KDNP) országgyűlési képviselő. A rendezvény célja az volt, hogy az elmúlt két évben beérkezett igényeket körbejárják, tehát még nem mutattak be konkrét terveket, csak az ötletek vitára bocsátása zajlott.

A fórumot megelőzően 1500 szórólapot terjesztettek a Gellérthegyen, ezeken szerepeltek térképen megjelölve mindazon ötletek, amelyek korábban már befutottak. Voltak, amelyeket a fórum résztevői elvetettek, de volt sok olyan is, melyeket támogathatónak találtak. Ilyenek például a következők: veszélyes és nehezen belátható útkanyarulatokban forgalomtechnikai tükrök kihelyezése (például a Balogh lejtő alsó részén), számos további utcában forgalomlassítás, a Villányi úti gyalogátkelőhelyek fokozottabb védelme, zebra a Gombocz-Késmárki kereszteződésnél, a Minerva utca felső végénél "Elsőbbségadás kötelező" tábla kihelyezése a Kelenhegyi út védelmében. Az egyik neuralgikus pont, mely talán a legtöbb vitát okozta, a Mányoki út problémája. Itt is jelentős az átmenő forgalom, amelyet nagyon átgondoltan lehetne csak korlátozni, hiszen ez a Gellérthegy többi részén élők számára is fontos útvonal. Jelenleg sok a száguldozó, és reggelente elviselhetetlen a dugó. Szó esett arról is, mi legyen a Gárdonyi- szobornál megszűnő visszafordulási lehetőség pótlásával. Megoldást jelenthet, ha engedélyezik a Bartók Béla útról a balra nagy ívben kanyarodást a Ménesi útra. Mivel forgalomtechnikai kérdésekben a főváros dönt, jelen volt a fórumon Pásti Imre, az illetékes fővárosi alosztály szakembere is, aki összefoglalójában szinte mindent megvalósíthatónak ítélt, egyedül ez utóbbi változtatásra mondta azt, hogy tüzetesen meg kell vizsgálni. Alapvető probléma, hogy a Gellérthegyen az utcák - egy-két kivételtől eltekintve - csupán öt méter szélesek, a kétirányú forgalom levezetésére alkalmatlanok. Erre még rátesz egy lapáttal, hogy az autók csak az út szélén tudnak parkolni. A Citadellára tartó turistabuszok sem férnek el, elképesztő manőverek megtételére kényszerülnek. Előfordult, hogy fél napig hajtűkanyarba szorulva állt egy busz. Nem is beszélve a környezetszennyezésről, amit az ott pöfögő buszok okoznak, ezért is tűnik jó ötletnek a gellérthegyi sikló megépítése. Sok gond van a parkolással. A Mányoki úti uszodába érkezők az uszoda előtt parkolnak, és az estig tartó nyitva tartás miatt szinte lehetetlen hazajutniuk az itt lakóknak. Itt mindenképp szükség volna egy "várakozni tilos" táblára. Többen jelezték, hogy hajlandóak pár száz méteres kerülőket tenni, ha esetleg egyirányúsításokat vezetnek be. Szabó András kezdeményezni fogja, hogy kerüljenek ki sebességmérővel ellátott térfigyelő-kamerák. Célszerű volna a jelenlegi 30-as zóna táblákat kiegészíteni további 30-as táblákkal - ha több lenne, az autósokban jobban tudatosulna, hol járnak. A fórumon mintegy százan vettek részt, és Szabó András még ezt követően is több levelet kapott, ami arra utal, hogy a Gellérthegyen élők közül sokakat foglalkoztatnak ezek a kérdések. Ez is volt a cél: mindenki gondolkozzon, hogy saját környezetében milyen változtatásokra lenne szükség, hogy a szakemberek ezen tapasztalatokból indulhassanak ki. Ha elkészül a közlekedési koncepció, azt a körzet képviselője újabb fórumon szeretné megosztani a lakossággal, addig is, akinek még javaslata van, keresheti őt. (Szabó Andrást a 30/321-2408-as számon lehet elérni.)